تبلیغات
خوشه‌ویستی-كورد-كوردستان

خوشه‌ویسترین که‌ست (الله)‌* بیت جوانترین وشه‌ت( سبحانه‌الله)‌ *بیت باشترین هاوریت( قورئان)* بیت خوشترین جیگات( به‌هه‌شت) بیت





نگاهی تـاریخی به وضعیت كوردهای ایران [زمانی کوردی ( زبان کردی) , ]




نگاهی تـاریخی به وضعیت كوردهای ایران


كوردها صاحب یكی از قدیمی‌ترین تمدن‌های مشرق زمین به شمار می‌روند. آن‌ها در منطقه‌‌ی خاورمیانه سكنی دارند و به‌ عنوان بزرگترین مردمان بدون دولت (بیش از 40 میلیون نفر جمعیت) شناخته شده ‌اند.

میلان كوندرا رمان‌نویس مشهور می‌نویسد: «هیچ چیز به اندازه ‌ی غم مشترك، آدم‌ها را به این سرعت و سهولت به هم نزدیك نمی‌كند.»

زندگی كوردها هم كه در غم و بدبختی خلاصه شده‌ است سبب نزدیكی بیش از پیش کوردها به یکدیگر بوده و رابطه‌ ای بین جنبش‌ها و قیام‌های‌شان در چهار گوشه ‌ی كوردستان برقرار کرده است. هر قیامی در گوشه‌ ای از كوردستان، تأثیری دو چندان بر سایر نقاط گذاشته و قیام‌های دیگری را سبب شده ‌است.

كوردستان سرزمین كهن‌سال آریایی‌ها، مهد فرهنگ‌های غنی و دارای تمدنی دیرین است و از ویژگی‌های فرهنگی متنوعی برخوردار می‌باشد. شاید همین تاریخ و فرهنگ و تمدن باشد كه كوردستان را به نوعی از سایر مناطق متمایز می‌كند.

طبیعتا بررسی تاریخ كوردستان به طور عام و تاریخ كوردستان ایران به‌ طور خاص مستلزم مطالعات مستندی است كه لازمه‌ ی آن مشاهدات علمی و بررسی دیدگاه‌ های مختلف در این زمینه است. «بختیار علی» روشنفكر معاصر كورد مینویسد: «تاریخ ‌نگاری كورد چنان با ناسیونالیسم كردی درآمیخته كه تفكیك تاریخ كورد و ناسیونالیسم كوردی سخت می‌نماید.»

«كریس كوچرا» معتقد است، تاریخ هیچ‌ ملتی به اندازه‌ ی ملت كورد مملو از تناقض نیست. كوردها از عهد عتیق ملت جداگانه ‌ای را تشكیل می‌دهند كه هنوز هم ملتی بدون وطن و فاقد دولت هستند. آنها حتی موفق نشده‌ اند به ‌عنوان عضو در سازمان ملل متحد پذیرفته شوند، در حالی كه كشورهای تازه‌ ای به عنوان عضو پذیرفته شده ‌اند كه جمعیت آن‌ها از چند صد هزار نفر تجاوز نمی‌كند.

ما در تحقیق درباره‌ ی منشأ و ریشه‌ ی كوردها به نظرات گوناگون برخورد میکنیم.

«واسیلی نیكیتین» ریشه‌ ی كوردها را ایرانی، عرب و ترك می‌داند، در حالی که مصطفی قره‌ داغی سردبیر نشریه ‌ی «كوردستان تایمز»، در مطلب تحقیقی خود چنین بیان می‌دارد: «هنگامی كه مادها به عنوان یك قبیله‌ ی مهاجر ایرانی یا آریایی از شمال شرقی به شرق زاگرس وارد شدند خود را با جوامع اسكان یافته‌ ی كوردهای باستانی مواجه دیدند.» وی ادامه می‌دهد: «مادها پس از شكست، جذب جمعیت گسترده ‌تر كوردهای باستان شدند كه تا آن زمان به یك ملت ماد زبان تبدیل شده ‌بودند.»

نظر قره داغی به دیدگاه شرف ‌خان بدلیسی مورخ كورد و صاحب كتاب شرفنامه، بسیار نزدیک است. فردوسی شاعر حماسه‌ سرای ایران در شاهنامه نیز در چندین جای مختلف به این نظر رای داده است. ولادیمیر مینورسكی مورخ روسی نیز كوردها را از اعقاب مادها می‌داند كه همراه پارس‌ها و پارت‌ها به فلات ایران آمده ‌اند.

دیااكو كه در سال 708 ق.م توانست به فرمانروایی مادها برسد اولین حكومت كوردی را بنیان نهاد و با تصرف آشور تمدنی را ایجاد كرد كه آثار باستانی باقیمانده گواه عظمت آن است.

مینورسكی حتی با اشاره به حضور كردها در ارتش ساسانی یادآور می‌شود كه آن‌ها علیه تهاجم اعراب به شرق ‌جنگیدند. کوردها که به آئین زرتشت بودند، پس از این جنگها به اجبار مسلمان شدند.این پیشینه سبب شده است تا در دوره های اخیر كوردهای ایران به عنوان یكی از پرجمعیت‌ترین اقوام این كشوربا جمله‌ هایی همانند «كوردها از همه ایرانی‌ترند» و «هیچ‌كس حق ندارد بگوید از كوردها ایرانی‌تر است»، به سكوت دعوت شوند. رفتاری که میراث رژیم پهلوی محسوب میشود هم اکنون نیز در تلاش است تا كوردها را از حقوق طبیعی و شهروندی خود محروم كنند.

ساختار اجتماعی کوردهای ایران در اوایل قرن بیستم به صورت ایلی ‌بود و از عشیره های مكری، اردلان، زنگنه، جاف، گوران، منگور، كلهر و شكاك تشکیل شده بود. ساختاری که هم امروز نیز با وجود ورود به عصر اینترنت هنوز کاملا محو نشده است.

گرچه كوردهای ایران غالبا در استان‌های كوردستان، آذربایجان غربی، كرمانشاه و ایلام متمرکز هستند، اما حضور آنها به این مناطق محدود نمیشود. بخشی از جمعیت کرد در زمان شاه عباس صفوی به منظور جلوگیری از حمله‌ ی ازبك‌ها به شمال شرق ایران (شمال خراسان) كوچانده شدند.

کوردها غالبا به اهل سنت تعلق دارند اما در مناطق كرمانشاه قسمتی از “كلهرها” و در شمال خراسان سکونت دارند که شیعه مذهب هستند.

بخشی از آذری‌های ایران كه در قسمت شمال غربی ساكن ‌اند با كوردها آمیخته‌ اند و حتی بعضا به ‌خاطر نزدیكی به كوردها تحت نفوذ زبان و فرهنگ كوردی قرار گرفته ‌اند.

گرایشات سیاسی كوردها در ایران به شكل مدرن آن به اواسط قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد زیرا قیام‌هایی كه قبلا علیه دولت مركزی شكل گرفته ‌بود به صورت شورش‌های قبیله ‌ای و غیر متمركز ظهور میكرد. در اوایل قرن بیستم تحولاتی كه در كشورهای دیگر بخصوص اروپای غربی و مركزی روی داده ‌بود تأثیراتی هم بر كوردستان گذاشت و در نتیجه‌ هدف مبارزات کوردها را به استقلال و خودمختاری تغییر داد.

«وان برونسین» درباره ‌ی تاثیر گروه های مختلف بر ساختار سیاسی معتقد است: تاریخ كوردستان شاهد حكمرانی سه گروه مقتدر كورد بوده ‌است: «امرای بزرگ ایل‌هایی نظیر اردلان»، «‌آقاها یا مالكان زمین‌دار و فئودال» و «شیوخ یا رهبران مذهبی و رؤسای ایل‌های كوچك.»

این حكمرانان با توجه به پایگاه و قدرت و نفوذی كه در میان مردم داشته‌ اند توانسته ‌اند اعمال قدرت كنند. مهرداد ایزدی در این‌باره می‌گوید: «تقریبا نام خانوادگی همه ‌ی شخصیت‌های مهم در كوردستان برگرفته از اسامی ایلات آن‌هاست مثل فرج الله خان بیچرانلو،جلال طالبانی، مصطفی بارزانی، مسعود بارزانی و عبدالرحمن قاسملو. این‌ها همه نام ایلات خود را همراه اسم فامیل خودشان دارند.»

فرشته‌ كوهی كه تحقیقات دامنه ‌داری درباره‌ ی تاریخ كوردستان انجام داده‌است در مقاله ‌ای از افول قدرت امیرنشین‌های كورد می‌نویسد: «تا اواسط قرن نوزدهم بخش بزرگی از مناطق كوردنشین به امیرنشین‌هایی مركب از یك جمعیت ایلی و مردمی شهرنشین و غیرایلی تقسیم می‌شد، این امیرنشین‌ها كه از خودمختاری قابل ملاحظه ‌ای برخوردار بودند در جریان سیاست‌های تمركزگرایانه‌ ی شاهان قاجار از بین رفتند و آخرین امرای كورد در سال 1865 میلادی از مقام خود عزل شدند. در نتیجه امرای كورد مقداری از قدرت مانور خود را از دست دادند با این حال از آن‌جا كه نیروهای قابل توجهی در اختیار داشتند هنوز می‌توانستند اعمال قدرت كنند.»

یكی از نتایج مهم سیاست‌های رضا شاه در ایجاد دولت مدرن را می‌توان ظهور نخبگان سیاسی و تلاش آن‌ها برای سیاسی كردن تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و مذهبی در سراسر ایران از جمله مناطق کوردنشین دانست.

قدیمی ترین حزب سیاسی مدرن كوردستان كه هم در زمان رژیم پهلوی و هم در زمان حكومت جمهوری اسلامی فعالیت‌ کرده و صاحب نفوذ بوده است بی شک حزب دمکرات کوردستان است. تاریخ این حزب به تشکیل «جمهوری مهاباد» بازمیگردد.


اصطلاح «جمهوری مهاباد» اولین بار توسط «رابرت روزولت» در مقاله ‌ای در نشریه‌ ی میدل اسمیت ژورنال در سال 1947 به كاربرده شد. سازمان سیاسی نیمه‌ مخفی «كومله ‌ی ژیان كوردستان» كه در سال 1321 هـ. ش تأسیس شده ‌بود متشكل از نخبگان و روشنفكران ایلی و غیر ایلی كورد بود كه پس از چند ماه توانستند فعالیت خود را گسترش دهند. آن‌ها در سال 1323 هـ.ش موفق شدند گردهمایی بزرگی ترتیب دهند كه در آن كوردهای عراق و تركیه نیز حضور داشتند و پیمانی را به نام پیمان «سه مرز» به امضا رساندند. در این پیمان از استقلال كوردستان بزرگ نام برده شده بود. پس از تحولاتی كه در ساختار و نام این جمعیت ایجاد شد قاضی محمد به عضویت آن درآمد و بعد از مدتی به رهبری آن كه «حزب دمكرات كوردستان» نام گرفته‌ بود برگزیده شد. اهداف‌ این حزب چنین بیان شد: به رسمیت شناختن زبان كوردی به ‌عنوان زبان رسمی از طرف دولت ایران، خودگردانی برای مردم كورد، انتخاب كوردها به عنوان مقامات دولتی، انتخاب شورایی برای كنترل مناطق كوردنشین، برقراری ارتباط نزدیك با آذربایجان، اختصاص مالیات كوردستان به خود مناطق كوردنشین و بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی كوردها.

«قاضی محمد» در دی ماه 1324 توانست تأسیس «دولت خودمختار كوردستان» را در مهاباد اعلام كند. وی كه در حضور مردم سخنرانی می‌كرد گفت: «كورد ملتی است دارای هویت ذاتی خود، سرزمین مخصوص به خود را دارد، مثل تمامی ملت‌های دیگر دارای حق تعیین سرنوشت است، كورد از خواب غفلت طولانی بیدار شده‌ است. سرزمین كوردستان از حكومت مركزی تهران جدا شده ‌است و از این به بعد اعلام می‌كند كه مستقل است.» بعد از مدتی قاضی محمد هیئتی را برای مذاكره به تهران فرستاد كه این هیئت از طرف قوام ‌السلطنه نخست ‌وزیر وقت مورد استقبال قرار نگرفت. او دولت خودمختار كوردستان را قانونی ندانسته و آن را عملی برای جدایی از ایران نامید. در همین زمان «فرقه ‌ی دمكرات آذربایجان» نیز تأسیس شده و خودمختاری آذربایجان از دولت مرکزی را اعلام کرده بود. هیئتی که از سوی «فرقه‌ ی دمكرات آذربایجان» به تهران عازم شد نیز مورد پذیرش قوام ‌السلطنه قرار نگرفت. پس از آنکه نیروهای شوروی از آذربایجان عقب ‌نشینی كردند، نیروهای نظامی ایران توانستند بدون هیچ درگیری وارد آذربایجان شوند و به این ترتیب فرقه ‌ی دمكرات آذربایجان به رهبری پیشه‌ وری سقوط كرد. سپس ارتش ایران وارد مهاباد شد و دولت خودمختار كوردستان نیز در 24 آذر 1325 سقوط كرد. دولت شاهنشاهی به اتهام خیانت و كشتار نیروهای نظامی ایران، قاضی محمد را به اعدام محكوم كرد. او در 11 فروردین 1326 هـ.ش در میدان اصلی شهر مهاباد به دار آویخته شد. از ویژگی‌های بارز حزب دمكرات كوردستان باقی ماندن رهبران آن در كوردستان بود. هنگامی كه نیروهای نظامی ایران می‌خواستند به مهاباد وارد شوند به قاضی محمد پیشنهاد شد در مهاباد نماند و به عراق یا روسیه برود اما او همانطور که به مردم قول داده‌ بود در مهاباد ماند و اکنون از سوی بسیاری از کوردها شهید راه سربلندی کوردستان محسوب میشود.

همزمان با سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران و تأسیس جمهوری اسلامی توسط آیت ‌الله خمینی در سال 1357، حزب دمكرات كوردستان در كنگره ‌ی سوم خود «دكتر عبدالرحمن قاسملو» را به سمت رهبری حزب انتخاب کرد. رهبران حزب دمكرات فرصت تازه ‌ای برای اعلام خودمختاری كوردستان می‌دیدند اما خواسته‌ های آنها با سیاست حکومت جدید نیز منطبق نبود. آیت ‌الله خمینی در این باره چنین می‌گفت: «من مكررا اعلام كرده‌ ام كه در اسلام‌ نژاد، زبان،‌ قومیت و ناحیه مطرح نیست. تمام مسلمین چه اهل سنت و چه شیعی برادر و برابر و همه برخوردار از همه‌ ی مزایا و حقوق اسلامی هستند… بعضی از همین‌هایی كه مخالف با اسلام هستند… دست وپا می‌زنند كه جدا كنند گروه‌ ها را از گروه، پخش كنند بین مردم كه كوردها علیحده ‌اند، عرب‌ها علحده‌ اند، فارس‌ها علیحده‌ اند و این‌ها را گروه گروه كنند. در صورتی كه اسلام برای هیچ كس امتیازی قایل نیست الا برای آن‌كه به طریقه ‌ی اسلام رفتار كند و متقی باشد.»

حوادث و اتفاقاتی كه در این زمان در كوردستان روی داد سبب شد مذاكرات دوطرف بی‌نتیجه بماند. با روی كار آمدن ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری وقت، كوردها درخواست‌هایی را مطرح كرده و طی آنها تا حدودی خواسته‌ های قبلی‌شان را تعدیل كردند. اما این حداقل خواسته‌ ها نیز به سیاست عملی تبدیل نشد. با شروع جنگ ایران و عراق، مسئله ‌ی كوردها هم جنبه ‌ی ثانوی به خود گرفت.

منشور سازمان ملل متحد که می گوید: “تمام ملت‌ها این حق را دارند كه با آزادی و بدون دخالت خارجی وضعیت قانونی خود را تعیین كنند و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به پیشرفت دست یابند و دولت‌ها هم موظفند به این حقوق احترام بگذارند.” از حقوق ملت‌های بدون دولت مستقل دفاع می‌كند.

آقای «آید» اندیشمند نروژی در دفاع از حقوق قومیت‌ها می‌گوید: «گروه ‌هایی كه به شیوه ‌ای همسان در یك محدوده ساكن هستند خود را اقلیت نمی‌دانند بلكه خود را یك ملت مستقل به شمار می‌آورند چرا كه دارای اتحادی ملی هستند.»

كوردهای ایران در چارچوب قوانین خواهان دست‌یابی به حقوق برابر با دیگر مردم، رفع تبعیض، توسعه و حفظ ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی خود هستند. خواسته ‌های مردم در مناطق كوردنشین در حوزه ‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تا حد قابل دركی واضح است. گروه‌ های سیاسی می‌توانند بر اساس مواضع خود به طرح این مطالبات پرداخته و با هماهنگی و نزدیك ساختن قرائت‌های خود از مطالبات مردمی، ظرفیت تحقق آن‌ها را افزایش دهند. شهرهای كوردنشین ایران فاقد هرگونه فعالیت تولیدی هستند و روستاها هم نسبت به روستاهای دیگر ایران از امكانات مدرن كشاورزی بی‌بهره هستند.

عدم وجود تأسیسات زیربنایی، عدم اختصاص بودجه ‌های مناسب، عدم وجود سرمایه‌ گذاری دولتی، غیاب برنامه ‌ریزی‌های دقیق و درست اقتصادی برای مهار كردن بیكاری و… دلایلی هستند كه توسعه‌ نیافتگی این مناطق را تشدید كرده‌ اند. استمرار این وضعیت برای منطقه ‌ای كه پتانسیل‌ها و استعدادهای مناسبی در زمینه های مختلف دارد قابل تأمل و دردناك است.

رتبه‌ ی شاخص توسعه‌ ی مناطق كوردنشین در بین 25 استان، شرح عقب ماندگی این بخش از ایران است: استان كوردستان 21، استان كرمانشاه 19، استان ایلام 22. درآمد سرانه ‌ی استان كوردستان جزو كمترین درآمدها در كشور ‌است. با توجه به بحران‌های اقتصادی و بیكاری كه در مناطق كوردنشین به وجود آمده ‌است درصد فساد، اعتیاد، طلاق و بزهكاری در بین جوانان رشد چشم‌گیری داشته ‌است. به عنوان نمونه یكی از مشكلاتی كه در حال حاضر در بین جوانان مناطق كوردنشین وجود دارد نبود امكانات تحصیلی و دانشگاهی است چنان‌كه بعضی از آن‌ها مبادرت به ادامه ‌ی تحصیل در دانشگاه ‌های سلیمانیه و هه ‌ولیر می‌كنند. متأسفانه زیاد بودن متقاضی، پذیرش در دانشگاه ‌های ایران را مشكل كرده ‌است در حالی كه در دانشگاه‌ های وكردستان عراق این امر به راحتی صورت می‌گیرد.

باید به مسئولان دولتی و افرادی كه به امور سیاسی مشغول هستند متذكر شد كه در نگاه خود به مناطق كوردنشین تجدید نظر كنند و نگاه سنتی به کوردستان که ریشه در سالهای اول انقلاب و حتی پیش از انقلاب را دارد اصلاح كنند و وقایع اخیر را که در مهاباد شروع و به دیگر مناطق كوردنشین امتداد یافت بهانه ‌ی تداوم سیاست‌های پیشین خود قرار ندهند. این وقایع نباید بهانه ای برای مسئولان باشد تا همچون گذشته مناطق كوردنشین را از جمله مناطق غیر امن در نظر گرفته و صلاحیت سرمایه‌ گذاری های اقتصادی زیر بنایی را از آن بستانند.

ایجاد ایرانی آزاد و دمکراتیک تنها با به رسمیت شناختن حقوق شهروندی تمامی شهروندان از جمله ممکن است. حمایت از حقوق شهروندی باعث می‌شود كه مشكلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از بین برود و وحدت ملی و قومی در مسیر پیشرفت و آبادی همه جای ایران قرار بگیرد.

به قلم : سوران سلیمانی

 

http://kurmanjkurdish.wordpress.com




نوشته شده توسط خوشه ویست در  دوشنبه 22 فروردین 1390 و ساعت 09:34 ق.ظ


() نظر
       




سلام من خوشه ویست هستم این یک وبلاگ در مورد کردکردستان، فرهنگ وآداب و رسوم ملت کرد است. از دوستانی که سر می زنند تشکر می کنم دوست عزیزم روزرین من را در گرد آوری مطالب بسیار کمک کردند متشکرم
بایگانی

 نویسندگان

خوشه ویست (149)


موضوعات

وتەی ناوداران (سخن بزرگان) (1)
شاعران معاصر کرد (شاعیرانی هاوچه‌ڕخی کورد) (2)
مطلب موقتی (مناسبتی) (1)
شیعر و قسه ی خوش * سورانی * (32)
شیعر و قسه ی خوش * کورمانجی * (10)
گه وره پیاوانی کورد(بزرگان کرد) (40)
زمانی کوردی ( زبان کردی) (32)
چیروک و داستان (3)
متفرقه (19)


 آرشیو

بهمن 1391 (1)
دی 1391 (1)
آبان 1391 (1)
شهریور 1391 (2)
تیر 1391 (1)
خرداد 1391 (2)
اردیبهشت 1391 (2)
فروردین 1391 (1)
اسفند 1390 (1)
دی 1390 (1)
آذر 1390 (1)
آبان 1390 (1)
مهر 1390 (3)
شهریور 1390 (4)
مرداد 1390 (3)
تیر 1390 (5)
خرداد 1390 (5)
اردیبهشت 1390 (4)
فروردین 1390 (2)
اسفند 1389 (5)
دی 1389 (1)
آذر 1389 (1)
آبان 1389 (2)
مهر 1389 (2)
مرداد 1389 (2)
تیر 1389 (2)
خرداد 1389 (2)
اردیبهشت 1389 (1)
فروردین 1389 (1)
اسفند 1388 (1)
بهمن 1388 (2)
دی 1388 (1)
آذر 1388 (2)
مهر 1388 (2)
شهریور 1388 (2)
مرداد 1388 (1)
تیر 1388 (2)
خرداد 1388 (3)
اردیبهشت 1388 (3)
فروردین 1388 (2)
اسفند 1387 (4)
بهمن 1387 (3)
دی 1387 (2)
آذر 1387 (4)
آبان 1387 (5)
مهر 1387 (3)
شهریور 1387 (2)
مرداد 1387 (2)
تیر 1387 (2)
خرداد 1387 (2)




لینكدونی
کامیاران و کامیارانی‌ها (-)
خویندکارانی کوردستانی زانکوی ئیلام (-)
کتابخانه هه ورامان ؛یانه وکتێبۆ هه ورامانی (-)
ژوانگه (-)
کامیاران و کامیارانی ها (-)
چوپان دروغگو (-)
کلهر (-)
کلهرستان (-)
کردستان سرزمین نیکی ها (-)
کردستان شناسی (-)
ئاپۆرە (-)
كورده‌واری (-)
رازیار (-)
هووز لک (-)
رومشگان (-)
دانلودآهنگ جدیدوقدیمی كردی (كوردی) (-)
کتیبخانه‌ی کوردی ئه‌وین (-)
نقده نه‌غه‌ده سندووس (-)
بوکی کوردستان (-)
سرشک مریوان (-)
تاریخ کردستان (-)
دل نوشته (-)
پالنگانپالنگان،كامیاران،هورامان،كورده واری (-)
اشعار و ترانه كوردی كورمانجی (-)
هورامان هانه به‌رچه‌م (-)
کوردی جنوبی (-)
آب و آفتاب و آینه (-)
سنقر و کلیایی (-)
سقز (-)
مهاباد (-)
تروسکه‌ ئاگر (-)
كورد و كوردستان (-)
هوز له‌ك(لكستان) (-)
فرهاد کرد (عکسهایی از کردستان) (-)
Lîstêk_لیستئک (کرمانج سرای) (-)
بزرگترین منبع اطلاع رسانی کردستان (-)
شاباد (-)
سومای چاو (-)
مه‌کویه‌کی روشنبیری و هونه‌رییه بو گه‌نجان (-)
نه رمه واڵه ی کوردی بۆ ویندۆز (-)
کاردو kardu (-)
عاشق کردستان (-)
شبدر سیراب (-)
لرستان ما (-)
فرهنگ و تاریخ و هنر كردی (-)
مانگه شه‌وی له‌لیلاخ (-)
سرزمین آفتاب (-)
zeryaw (-)
ساخت وبلاگ كردی (كوردی بلاگ ) (-)
دیدنیهای ایلام (-)
خوناوكه (-)
ئه‌زمه‌ڕ سیاسی و رۆشنبیری (-)
XELWET - خه‌ڵوه‌ت (-)
كلیم الله توحدی (-)
سه‌ریوان (گیلانغرب) (-)
شووشه (-)
ژیرو (-)
ده نگێك بۆ ئاواته کان (-)
هاودڵی (-)
فرمیسک(فرهنگ و هنر کردستان) (-)
کردان شیراز (-)
پایگاه اطلاع رسانی تلاطم (-)
توسعه دهندگان علم (-)
ژانی گه‌ل (-)
آشنایی با مسائل فرهنگی کرد (-)
هاستینگ کردی (-)
بانکول (-)
سوران بلاگ (-)
فرهنگی(کردستان) (-)
اتفاقا ما.... (-)
تارنگار کوردهای کورمانج (-)
آوای کرد (-)
کرد امروز (-)
بزرگترین سایت تفریحی کردستان (-)
سه‌یران (-)
کردهای قزوین (-)
شیعری کوردی (-)
تهران 7 فروم (-)
تاریخچه کرد (-)
حه‌وت کانی (-)
زه‌رده په‌ری گول (-)
پاییز (-)
زیبای خفته (-)
کرد و کردستان (-)
کونه کورد (-)
په یڤ (-)
ناجی ملت کرد (-)
بهار اشعار (-)
شیعر کوردی (-)
اهل سنت (-)
آرشیو لینكدونی




جستجو

جستجو در بلاگ






مطالب گذشته وبلاگ

  حسین تقدیسی

  کاردوک

  تاریخچه خط کوردی

  زندگینامه فقی تیران

  مناجات کوردی ( شعر کورمانجی )

  نگاهی تاریخی به وضعیت کردهای ایران

  ماههای سال در زبان کوردی

  معرفی ایلات جلالی و شكاك

  زندگینامه وه‌لی دیوانه

  شعر زیبای مادر (كورمانجی)

  فلسفه رقص كردی و انواع رقص كردی

  گذری بر تاریخ هورامان

  طبقه بندی زبانهای دنیا

  كردهای شیراز

  طایفه بارزانی

  استاد هادی ضیاالدین (مجسمه ساز)

  فرهنگهای كردی (فرهنگ لغت)

  معرفی دلدار(شاعر كورد)

  معرفی چند زن روشنفكر كرد

  منطقه موكریان

  كردهای ایلام

  شعر (Durî te )

  نقده همیشه كردستان

  كردهای ارومیه

  زندگینامه مام وه‌ستا گوران

  SMS اس ام اس کردی (کوردی)

  آیین در کردستان

  لکی

  کردهای ایلام (1)

  شعر (لهجه کرمانشاهی)

  امپراتوری ماد

  حه‌سه‌ن سه‌لاح سوران(حسن صلاح سوران)

  شرف خان بدلیسی

  ئه‌مشه‌و(شیعر)

  سید خلیل عالی نژاد

  زن کرد از دید نویسندگان

  معروف کوکه ای

  بابرده‌ڵه (شعر)

  قاله مه‌ره

  محمد قاضی

  كۆڵه‌كه‌كانی گۆرانی كوردی

  جگه‌رخوین (شاعر و نویسنده)

  کردستان یک رویا

  مه ستانه

  لی‌کولینه‌وه‌یک له سه‌ر نه‌وروز

  کیژی کا فروش

  خوشه‌ویستی له نیوان رواله‌ت و جه‌وهه‌ر دا

  شعر نیشتمان (وطن) به لهجه فیلی

  مستوره ئه‌رده‌لان (اردلان)

  هه‌تاوه‌ خه‌واڵۆكانی وڵاتی من

  کرمانشاه و دلیل فارسی حرف زدن

  نامه‌ی پدر و مادری برای فرزندانشان

  نوشتن با الفبای کردی یا لاتین؟

  زندگینامه سید علی اصغر کردستانی

  امپراتوریهای کرد بخش دوم

  چند شعر زیبای کردی

  امپراتوریهای کرد بخش اول

  شعرای هورامان

  جه‌لاد(شعر سورانی)

  سه‌‌ره‌تایه‌ک بۆ مێژوو

  نام شهرهای کردستان از کجا آمده؟

  زن کرد(ژنی کورد)

  ئه‌خته‌ر‌کچی کوردی چاو‌مه‌ست(شعر سورانی)

  زندگینامه احمد خانی (دانلود کتاب مم و زین)

  شعر سورانی(ئه‌من ئه‌ی نیشتمان توم هه‌ر له‌بیره)

  لباس کردی+عکس

  مراسم پیر شالیار(اورامان)

  زندگینامه شوان پرور

  شعر کردی سورانی(نه عه‌ره‌بم به ایرانی نه تورکیکی شاخستانی)

  ساختار دستوری زبان کردی

  زندگینامه پوران درخشنده

  هه‌شت دروی دایه (مطلب جالب)

  شعر کردی سورانی(دایه)

  بررسی موسیقی کردی

  شعر کردی سورانی(کانی)

  بررگان کرد(باستان و جهان)

  كردستان در دوره ­ی اسلامی

  شعر کردی سورانی(بهار)

  تاریخچه رقص کردی

  وی زالم(شعر کرمانجی)

  کردستان در دوران باستان

  شعری عاشقانه

  مطلبی حکمت آموز

  زندگینامه قانع

  زندگینامه نالی

  تو گوت از گولم(شعرکرمانجی+ترجمه)

  امید کردستانی(معاون ارشد گوگل)

  که‌س به وه‌ی نالا ئازایی(داستان کردی)

  زندگینامه شرکو بی‌کس

  زندگینامه حسن زیرک





آمار وبلاگ
بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل بازدید ها :





قالب توسط :صابر كردستانچی






Online User